Adwords Campagne
Managed Adwords Campagne
Managed Adwords Campagne
U kent ze wel, die kleine advertenties die in Google verschijnen zodra u een zoekopdracht in de populairste zoekmachine ter wereld ingeeft. De advertenties met de opvallend blauwe titel en hun omschrijving van 2 regels met een URL eronder. Bedrijven betalen voor deze advertenties in de vorm van een bedrag per klik ook wel pay-per-click genoemd. Voor iedere keer dat een bezoeker op de advertentie van de adverteerder klikt betaald de adverteerder een vooraf afgesproken vergoeding aan Google. De bezoeker van Google wordt doorgezet naar de website van de adverteerder en de adverteerder betaald een bedrag vanaf € 0,01 per bezoeker aan Google. Deze bedragen kunnen flink oplopen en soms zelfs de € 10,00 per click overstijgen.
Wie de zoekmachines beheerst, is degene die het internet in zijn macht heeft. Dit is een veelgehoorde uitspraak met absoluut een harde kern van waarheid. Om te zeggen dat de gehele internet economie op enkele belangrijke zoekmachines draait is overdreven, maar als we gaan kijken welk marketinginstrument het grootste aandeel neemt in het aanleveren van bezoekers naar websites, dan blijken de zoekmachines hiervoor het overgrote aandeel voor hun rekening te nemen.
Het bereiken van een toppositie in de zoekmachine zelf, dus in de niet-gesponsorde resultaten, hangt samen met diverse factoren, zoals relevantie van de website, de technische opbouw van de website, de gehanteerde linkstrategie, de informatie die geboden wordt en nog veel meer. Kortom, een sterke en duidelijk uitgewerkte overall internet marketing strategie is hierbij de basis. Wanneer men Google Adwords apart neemt, zal men zien dat deze zaken geen invloed hebben op de positie die men inneemt in de gesponsorde resultaten: de Adwords. Adwords kan men als een afzonderlijk element beschouwen als onderdeel van uw gehele internetmarketingstrategie.
Het bereiken van een toppositie in Google Adwords hangt samen met een aantal factoren, waaronder het bedrag dat u maximaal wenst uit te geven per klik, de opzet van uw advertentie en de Click-Through-Ratio, ook wel CTR genoemd. De onderlinge samenhang bepaalt uw uiteindelijke positie in de zoekresultaten. Betaalt de adverteerder die op nummer 1 in de Adwords advertenties staat ook het hoogste bedrag per click? Het antwoord hierop is nee. Het kan zijn dat een adverteerder die op positie nummer 1 staat in Adwords, terwijl deze adverteerder per click minder betaalt dan de adverteerder die bijvoorbeeld op positie nummer 4 staat in Adwords. De reden hiervoor is, dat Google haar omzet bepaalt aan de hand van de maximale opbrengst per 1000 impressies (CPM = Cost per Million Impressions).
Adverteerder A:
- CPC (Cost-per-Click) = € 1,00
- CTR (Click-Through-Ratio) = 1,2% (Per 1000 vertoningen wordt 12 keer op de advertentie geklikt)
Adverteerder B:
- CPC (Cost-per-Click) = € 0,40
- CTR (Click-Through-Ratio) = 4,3% (Per 1000 vertoningen wordt 43 keer op de advertentie geklikt)
De totale opbrengt voor Google bij 1000 vertoningen van de advertentie van A = 1000 x 1,2% x € 1,00 = € 12,00
De totale opbrengt voor Google bij 1000 vertoningen van de advertentie van A = 1000 x 4,3% x € 0,40 = € 17,20
U ziet dat adverteerder B meer dan de helft minder betaald voor een click op zijn advertentie dan Adverteerder A. Toch zal adverteerder B hoger in de zoekresultaten verschijnen omdat deze adverteerder bij 1000 vertoningen van zijn advertentie meer oplevert voor Google dan bij 1000 vertoningen van de advertentie van adverteerder A. Hierdoor zal Google de advertentie van adverteerder B hoger plaatsen dan de advertentie van adverteerder A. Degene die dus bovenaan komt in de gesponsorde resultaten is niet degene die het meest betaald, maar is degene die de meest pakkende advertenties kan maken, waarbij men een optimale mix probeert te bereiken tussen CPC en CTR zodat de CPM geoptimaliseerd wordt!
Al deze informatie is van cruciaal belang om het Adwords systeem van Google te kunnen begrijpen. Het doorgronden van dit systeem is een ander verhaal en door het implementeren van campagnes komt men tot betere inzichten, waardoor men het beste uit deze unieke marketingmethode kan halen. Ook voor het opzetten van uw Adwords-campagne kan iNed een belangrijke rol voor u spelen. Door direct van start te gaan met een effectieve campagne kunt valkuilen vermijden en direct gebruik maken van de mogelijkheden van Adwords.